South Bohemia Classic musíte vidět a zažít
8.9.2020 ClassicBěhem měsíce se u nás uskutečnily dvě velké veteránské akce, každá svým charakterem jiná, ale obě nej. Jak 1000 mil československých, tak South Bohemia Classic pořádají opravdoví nadšenci. V prvním případě to jsou manželé Mirek a Lenka Krejsovi, v druhém Pavel Kacerovský, Karel Mach, Jan Bláha a Michal Pavlíček.
South Bohemia Classic jsme navštívili už potřetí, a tak můžeme srovnávat. Úroveň setinové rallye jde stále nahoru, a není to jen náš názor, ale i takřka všech účastníků, nebo lidí, kteří viděli soutěž poprvé. Letos byla navíc obohacená o několik novinek.
Už v úterý se vydala parta kamarádů se svými historickými automobily na okružní jízdu po pamětihodnostech naší republiky. Cíl byl ve čtvrtek odpoledne na Hluboké, kde večer proběhl u místního pivovaru Concours d’Elegance.
Na South Bohemia Classic nás fascinuje hned několik věcí. Krásná auta, nádherná jihočeská příroda, super atmosféra, ale hlavně diváci. Už v pátek dlouho do noci postávaly nebo posedávaly hloučky lidí i v té nejzapadlejší vesničce či osadě, kde opravdu dávají lišky dobrou noc. Dvě hodiny sledují průjezd všech posádek a nadšeně povzbuzují. V sobotu jich bylo podél tratě ještě mnohem víc. Jižní Čechy doslova veterány žijí, to známe už z Rallye Křivonoska.
O tom, že lidé přesně vědí, v kolik hodin se pojede kolem nich, mají zásluhu pořadatelé, kteří neváhají investovat do plakátů s podrobným časovým harmonogramem a ty pak vylepují po celé trase. Nikde jinde takový servis nenajdete. Na jiných akcích často ani lidé nevědí, že se v jejich obci něco koná. Za to patří Českokrumlovským velký dík a poděkování, stejně jako za noviny včetně kompletní startovní listiny.
Lidé nejen fandí, ale posádkám připravují různé pochoutky. Třeba v Doudlebech nabízeli chlapci a dívky v krojích chleba se sádlem. Doudleby jsou symbolickým střediskem Doudlebska, etnografické oblasti s nejjižnějším českým nářečím. V obci působí Národopisný soubor Doudleban, provozuje se zde řada folklórních tradic a slavností. Ve Svatým Janu nad Malší zase dostali pozornost pivovaru Eggenberg. Jelo se také po hrázi našeho největšího rybníka Rožmberk.
Trať lemují nejen diváci, ale i kapličky, kostelíky, zámky, tvrze, i to má svoje kouzlo. Namátkou jmenuje například Týn nad Vltavou, Český Krumlov, Žumberk, Chlum u Třeboně, klášter v Borovanech, Rožmberk nad Vltavou, přes lipenskou přehradu, Vyšší Brod nebo Čapkův most v Doudlebech. Je pojmenován po Františku Miroslavu Čapkovi (1873–1946), učiteli, poštovním úředníku a regionálním vlastivědci, který se zasloužil o jeho stavbu. Ještě, že máme zemi tak bohatou na památky.
Krásných úseků bylo na South Bohemia opravdu hodně. Například ten v sobotním ránu, takřka dvacet kilometrů mezi pastvinami z Frymburku přes Malšín do Zátoně. To byla projížďka rájem. Škoda, že člověk nemůže být všude.
Při soutěži zažijí posádky i dost legrace. Jako například Marcel Tuček. V obci Vrbice mu přeběhla černá kočka před jeho felicií. Zastavil a teprve po chvilce pokračoval dál. Náš nejdéle závodící soutěžní jezdec, startuje v klasických rallye, jak s Mitsubishi Lancer, tak s historickou Mazdou RX7, ale setinovou rallye si ujít nenechá.
Na závěr nezbývá než ještě jednou poděkovat Pavlu Kacerovskému, Karlu Machovi, Michalu Pavlíčkovi a Janu Bláhovi za nádhernou akci, která nemá u nás konkurenci. Stále je co vylepšovat, a už dnes začínají pracovat na příštím ročníku. Doufají, že se jim splní i jeden sen, který letos překazil vir. South Bohemia prostě musíte zažít.
Tak si do kalendáře zapište:
17. dubna 2021 – II. Spring Classic
10. až 11. září 2021 – XI. South Bohemia Classic
Jedenáctý ročník na jedničku s hvězdičkou
Krásné počasí, krásné automobily, nádherná jihočeská příroda a úžasná neopakovatelná atmosféra, tak můžeme stručně charakterizovat jedenáctý ročník South Bohemia Classic. Start v Českých Budějovicích a cíl obou etap i start sobotní části v Dolní Vltavici v hotelovém resortu Relax na břehu Lipna.
Letošní trať zavedla posádky v nejednom případě na nová místa. V pátečním pozdním odpoledni třeba do Týna nad Vltavou, kolem Temelína a přes Lhenice do Českého Krumlova. Tady se posádky projely temnými uličkami, aby pak spěchaly do cíle. První dorazily kolem deváté hodiny, poslední až hodinu před půlnocí. Startuje se totiž v minutových intervalech a při účasti více než 130 automobilů.
Ráno se startovalo už v osm hodin za mlhy a po pátečních 167 kilometrech bylo na programu dalších 309 kilometrů. Nově zavedli pořadatelé posádky až do Chlumu u Třeboně, Třeboně, Lomnice nad Lužnicí, Borovan a také do Kaplice. I když do cíle zbýval ještě nějaký ten kilometr, tak tady v uzavřených ulicích proběhl vrchol akce – Grand Prix Kaplice. Podobné zkoušky pravidelnosti jsou v zahraničí velice oblíbené a divácky navštěvované.
Nejstarším automobily byly Jaguar SS 3,5 Litre z roku 1939 Michala Pavlíčka seniora a osmiválec Mercury Eight, vyrobený v roce 1948 a řízený panem Ondřejem Vodrlindem. Další automobily pocházely pak už z padesátých až osmdesátých let, pokud nepočítáme několik vozů kategorie Exclusive z devadesátých let.
Za panem Pavlíčkem se vydali na trať Pavel Bratršovský s Jaguarem XK 140, rok výroby 1956, za ním Antonín Steinbauer s Mercedesem Benz 220 Ponton (1960) atd. Ze stejného roku pocházel i krásný Opel Kapitän, o dva roky, respektive čtyři roky mladší byly Jaguary XK 120. Přehlídka automobilů byla opravdu velkolepá. Kde jinde uvidíte třeba pět Jaguarů typu E, Alfu Romeo Montreal, Ferrari Dino GT4, De Tomaso Pantera nebo obrovitý Dodge Charger z roku 1969.
Divácky vděčné jsou vždy soutěžní automobily, jako je originální Škoda 130 RS Jana Píchy nebo Lancia Delta Integrale, s níž jel bývalý rallyecrossový jezdec Josef Iro.
O vítězi nerozhoduje rychlost, ale přesnost. Cílem je absolvovat testy na setinu sekundy přesně a každá odchylka od referenčního času stanoveného organizátory je penalizována trestnými body. Novinkou byl paralelní test na velkém parkovišti a nejzajímavější pak zmíněná okruhová zkouška Grand Prix Kaplice.
Pro první místo si dojeli Tomáš a Kateřina Adamů s Fordem Capri, kteří zároveň vyhráli kategorii mechanických stopek. Po první etapě byli až čtvrtí za Huňáčkem, Pancem a Vítkem. Nasbírali 424 bodů, zatímco na druhém místě skončili s „mankem“ 490 bodů Pavel Huňáček s Petrou Cihelkovou se Škodou 110. Třetí skončili manželé Jiří a Renata Vítkovi s vozem Wolseley Hornet a ziskem 524 bodů. Nejlepší zahraniční posádkou byli na čtvrtém místě Harald a Anna Sophie Pirtscher s Volvem PV 544.
Text: Jindřich Lasík, Auto Veteran Kaleidoskop
Foto: Petr Skřivánek a Ondřej Kroutil