Škoda 130 RS pojede ve stopách elity rallyesportu

26.1.2016

Mekka automobilových soutěží bude v následujících dnech hostit další věhlasný podnik. Krátce po skončení úvodního podniku mistrovství světa v rallye se do Monte Carla a na silničky v okolních francouzských Alpách vrátí vozy, které se tam proslavily v dobách minulých. Na startu nebude po loňské přestávce chybět Škoda 130 RS s posádkou týmu ČK motorsport Karel Mach a Jan Bláha.

Mekka automobilových soutěží bude v následujících dnech hostit další věhlasný podnik. Krátce po skončení úvodního podniku mistrovství světa v rallye se do Monte Carla a na silničky v okolních francouzských Alpách vrátí vozy, které se tam proslavily v dobách minulých. Na startu nebude po loňské přestávce chybět Škoda 130 RS s posádkou týmu ČK motorsport Karel Mach a Jan Bláha.

Kaplicko-dobrovodská dvojice se zúčastní 19. ročníku Rallye Monte-Carlo Historique s replikou speciálu, s níž na této soutěži v roce 1977 obsadil tovární jezdec mladoboleslavské automobilky Milan Zapadlo patnáctou příčku absolutně.

Takové ambice však Jihočeši v silné konkurenci více než tří stovek posádek, mezi nimiž nechybí ani devítinásobný mistr světa v rallye, Loebův navigátor Daniel Elena, rozhodně nemají. „O výsledcích to v našem podání ani letos moc nebude. Spíš než o závod jde o matematickou olympiádu. Zkoušky se jedou za běžného provozu a všichni musí dodržovat maximální povolenou rychlost. Kdo limit nedodrží opakovaně o dvacet kilometrů za hodinu, hrozí mu vyloučení,“ říká navigátor Jan Bláha.

Na trase čtrnácti náročných testů pravidelnosti, kde o konečném pořadí rozhoduje co nejpřesnější dodržování předem stanoveného rychlostního průměru (dvojice ČK motorsportu je zařazena do skupiny soutěžících s nejvyšším průměrem – pozn. autora), je čekají místa velmi dobře známá všem příznivcům rychlých kol. Jmenujme například průsmyky Col de Turini či Col de la Fayolle, horská městečka Burzet, Lachamp-Raphaël nebo Sospel.

„Rallye pravidelnosti je sportovně společenská akce, při které panuje úžasná atmosféra,“ vysvětluje pilot Karel Mach, muž, jenž v 90. letech závodil na sedačce spolujezdce po boku dalšího Jihočecha Stanislava Taliána. „Pojede se ve formátu jako před nějakými čtyřiceti lety. Z dřívějších ročníků si nejvíc pamatuji na okamžik, kdy nás přišel v jedné z časových kontrol pozdravit monacký princ Albert,“ vzpomíná.

Startu čtyřetapového závodu bude předcházet hvězdicová jízda z pěti evropských měst zakončená během sobotního odpoledne v Monaku. Ve středu odstartují účastníci v irské metropoli Glasgow a v norském hlavním městě Oslu, v pátek pak soutěžní posádky vyrazí na trasu z německého Bad Homburgu, francouzské Remeše a španělské Barcelony. A právě posledně jmenované město si jako svou startovní destinaci vybrali Mach s Bláhou.

První klasická etapa dlouhá 502 kilometrů mezi Monakem a Valence pro ně bude připravena v neděli, o den později je čeká 340 kilometrů dlouhý okruh kolem Valence, v úterý pojedou zpátky do Monte Carla (467 km) a tečku za náročným dobrodružstvím udělá noční etapa (182 km) s cílem ve zmíněném městském státě na pobřeží Středozemního moře. Trasa celé soutěže tak pro Škodu 130 RS bude měřit přibližně 2 472 kilometrů. Jestliže Karel Mach a Jan Bláha zvládnou několikadenní zápolení s ambiciózními soupeři a neúprosnými stopkami až do cíle, ve středu 3. února je čeká slavnostní galavečer v klubu Sporting Monte-Carlo.

Zpravodajství z účinkování posádky ČK motorsportu, podporované Ústředním automotoklubem České republiky, na 19. Rallye Monte-Carlo Historique 2016 sledujte průběžně na www.ckmotorsport.cz.

Napsal Pavel Kacerovský, ČK motorsport