Rozhovor s Janem Sedlákem a Jiřím Mácou

22.6.2015

Přišli, viděli a zvítězili. A to hned dvakrát za sebou. Jan Sedlák s Jiřím Mácou z jihlavského salonu AUTO MÁCA získali ve čtvrtém ročníku New Energies Rallye Český Krumlov s vozem SEAT Leon ST TGI celkem 972 trestných bodů, nejméně ze všech 31 účastníků soutěže, a obhájili své loňské prvenství. Tým SEAT Česká republika tak mohl po roce slavit další triumf v této unikátní soutěži.

Přišli, viděli a zvítězili. A to hned dvakrát za sebou. Jan Sedlák s Jiřím Mácou z jihlavského salonu AUTO MÁCA získali ve čtvrtém ročníku New Energies Rallye Český Krumlov s vozem SEAT Leon ST TGI celkem 972 trestných bodů, nejméně ze všech 31 účastníků soutěže, a obhájili své loňské prvenství. Tým SEAT Česká republika tak mohl po roce slavit další triumf v této unikátní soutěži určené posádkám vozidel s alternativními pohony.

Povedlo se vám vyhrát dvakrát v řadě. Máte s podobnými soutěžemi nějaké zkušenosti?

Jiří Máca: Vůbec žádné. Vloni jsme zezačátku vůbec nechápali princip té soutěže, až postupně jsme se do toho dostali. I když se trasa oproti loňsku prakticky nezměnila, zkoušky na přesnost byly jinak postavené a každý ročník tak byl trochu jiný.

Jeli jste do Českého Krumlova s nějakým cílem?

JM: První závod jsme brali spíš jako srandu. Chtěli jsme se zúčastnit, aby ta auta s alternativním pohonem byla vidět. Rozhodně nás ale nenapadlo, že budeme mezi pětatřiceti závodníky první, natož abychom tento výsledek letos ještě zopakovali. Teď už můžeme přiznat, že jsme se letos víc snažili. Spousta lidí z loňska přijela znovu, takže už měli nějaké zkušenosti a bodové rozdíly nebyly tak velké.

Co bylo pro vás nejtěžší?

JM: Správně si spočítat testy přesnosti. Letos byly dokonce tři v jednom, což byla pro nás novinka. Museli jsme zapojit hlavu, spočítat si průměrnou rychlost a pochopit, jak je každý test vymyšlený.

Jan Sedlák: Důležitá byla předvídavost a sehranost. Člověk si musel trasu představit a správně spočítat, jak vyrazit z letmého startu a jak dojet ten zbytek. Nikdy se vám nepočítá čas od rozjezdu z pevného startu, počáteční časomíra je třeba pět metrů před vámi a už máte minimální rychlost.

Jak v autě probíhala spolupráce?

JM: Já jsem byl takový „ajťák“. Počítal jsem časy, dost nám pomáhal mobilní telefon s velkým displejem. Kolegovi jsem říkal nahlas, jak čas běží, protože některé testy byly rychlé a on se na ně musel soustředit. Přesně věděl, kolik času nám zbývá, a tak mohl těsně před cílem přidat nebo ubrat.

Jednou z cen pro vítěze byly hodinky na solární pohon od firmy Junghans. Už jste přemýšleli, jak s nimi naložíte?

JM: Zatím ne, jelikož teď máme spoustu práce, nejspíš si ale hodinky necháme pro sebe. Je to pěkný a hodnotný dárek. Velmi si vážíme toho, že jsme ho mohli vyhrát. 

Startovali jste v autě na stlačený zemní plyn. Měli jste oproti elektromobilům nějakou výhodu?

JS: Ve zkouškách měla díky lepšímu aktuálnímu zrychlení výhodu auta na elektrický pohon. To naše naopak ze sebe nevydalo ten okamžitý efekt. Náš Leon ST má oproti menším a lehčím elektromobilům vyšší hmotnost, a tak jsem rád, že i s tímto jsem se za volantem vypořádal a v konečném zúčtování jsme společně s Jirkou dostali SEAT opět na příčku nejvyšší.

JM: Jelikož je to rallye, CNG má na delších trasách výhodu ve výdrži. Není třeba dobíjet a v klidu si můžete zatopit. V tom byly posádky elektromobilů „vtipné“, když si kvůli dojezdu nemohly ani zatopit, a tak utíraly zamlžená skla.

Představte nám svůj SEAT Leon ST TGI.

JS: Jedná se o kombinaci CNG a benzinového spalovacího motoru. Rozdíl oproti „běžným“ autům je v pořizovací ceně – tohle auto se pohybuje někde mezi dieselovým a benzinovým vozidlem. Avšak celkové provozní náklady jsou dvakrát nižší, když dokáže jezdit se spotřebou do čtyř kilogramů plynu na 100 kilometrů, takže za korunu na kilometr.

Je tohle budoucnost automobilismu?

JM: Záleží na celosvětové politice, co se týká petrolejových společností. Pokud by bylo CNG podporované, rozběhne se daleko rychleji než doposud. Náklady jsou minimální, motor je jednoduchý a navíc má benzinovou rezervu, takže dokáže ujet s plnou nádrží přes tisíc kilometrů bez tankování.

JS: Jedinou nevýhodu zatím skrývají obchodní centra s podzemními garážemi. Ty domy, které byly postaveny ještě před začátkem výroby aut na LPG a CNG, nemají čidla. Do budoucna ale věřím, že se to změní. Vesměs jsou dneska už téměř všechna tato parkoviště otevřená.

Jak se vyvíjí poptávka po vozech na CNG?

JM: Zájem o ně roste zatím velmi pozvolně. Většina zákazníků o těchto autech příliš neví, nejsou vidět ani v žádné masivní reklamní kampani. I proto se účastníme New Energies Rallye. Jakmile se to ale rozmůže, což v téhle době trvá déle, očekávám zvýšený zájem. CNG je alternativa k dieselu, kdy za stejné peníze pořídíte dvakrát úspornější auto. Pokud si chcete koupit dvoulitrového diesela, asi budete mít problém s nižším výkonem, ale jestli stojíte o naftovou „jedna-šestku“, CNG je určitě jasná volba.

„Chtěli bychom hlavně poděkovat Porsche Česká republika, divizi SEAT za pozvání do závodu a podporu, organizátorům New Energies Rallye a pogratulovat všem posádkám značky SEAT, které se zúčastnily tohoto atraktivního závodu, k dominanci v kategorii VIII,“ uvedli na závěr shodně Jan Sedlák a Jiří Máca.

Napsal Pavel Kacerovský, ČK motorsport