Pokořili jsme historické Monte

12.2.2011

Škodovka z jihu Čech oslavila 100 let založení Rallye Monte Carlo úspěšnou misí na rallye historiků

Oslavit sté výročí založení slavné Rallye Monte Carlo se rozhodli také dva motorističtí nadšenci z jihu Čech a dlouholetí spoluorganizátoři Rallye Český Krumlov, Karel Mach a Jan Bláha se svým týmem ČK motorsport, účastí ve 14. Rallye Monte Carlo Historique. A samozřejmě s jakým jiným vozem, než legendární Škodou 130 RS, vyvedenou ve válečných barvách továrního týmu AZNP Škoda Mladá Boleslav pro start v Rallye Monte Carlo 1977. Jak se později ukázalo, tato volba byla velmi dobrá.

(V roce 1977 startovala na Rallye Monte Carlo premiérově trojice bílo-modro-červených boleslavských stotřicítek do hvězdicové jízdy z Monte Carla a dvojice vozů viděla cíl, když posádka se startovním číslem 49 Blahna – Hlávka obsadila v celkovém pořadí 12. místo a druhá Š 130 RS s číslem 44 a posádkou Zapadlo – Motal celkově 15. místo).

Tým ČK motorsport uvažoval o startu v Rallye Monte Carlo Historique dlouhou dobu, byť jde o jízdu pravidelnosti, formát soutěže je tradiční i s hvězdicovou jízdou a trasa vede po většině slavných rychlostních zkoušek rallye, včetně nejslavnějšího úseku vedoucího přes 1607 m vysoký průsmyk Col de Turini. Každoročně se účastní více než 300 soutěžících, v letošním roce pořadatelé obdrželi 329 přihlášek. Konečné rozhodnutí o účasti padlo po úspěšném startu stotřicítky na Rallylegend San Marino, ve kterém posádka ve složení Jiří Trojan a Karel Mach vyhrála svou třídu.

Letošní historické Monte startovalo z pěti hvězdicových měst, Varšavy, Barcelony, Marrákeše, Glasgowa a Remeše. Při možné volbě mezi Varšavou a Marrákeší si Mach s Bláhou za místo svého startu vybrali marocký Marrákeš. „Když dobrodružství, tak se vším, řekli jsme si. Tato trasa je sice nejdelší a nejtěžší, ale zato je nejatraktivnější,“ bylo vysvětlení Honzy Bláhy. Z Marrákeše se startovalo pouze před čtyřiceti lety v roce 1971 a za startovní město si ho tenkrát vybral tovární tým Alpine, který obsadil všechny stupně vítězů.

Pořadatelé Rallye Monte Carlo Historique osvědčili znalosti, když týmové Škodě 130 RS, jedoucí v autentických barvách posádky Milan Zapadlo – Jiří Motal z Rallye Monte Carlo 1977, přidělili i letos startovní číslo 44! Tentokrát sice z Marrákeše, odkud odstartovalo 90 posádek včetně 13 vozů Alpine-Renault A110 nebo legendárního Rauno Aaltonena z Finska, vítěze Monte z roku 1967, ale po 34 letech opět na Monte Carlu!

Ve středu 26. ledna 2011 přesně v 10 hodin 19 minut místního času sjela Š 130 RS se startovním číslem 44 posádky Karel Mach a Jan Bláha ze startovní rampy umístěné na náměstí Djemaa El Fna marockého historického města Marrákeš a vydala se vstříc 4000 km dobrodružné cesty do Monaka.

Prvních 600 km po africké půdě i následující cesta do Barcelony, to byla jen procházka rajskou zahradou, v lednovém počasí vhodná i pro kabriolet. Zpestřením byla pouze 45 minut dlouhá dobrodružná plavba po rozbouřeném Gibraltaru nebo kamarádské zastavení v tréninkovém kempu u kaplického motokrosaře Froňka ve španělské Malaze. Pořádné soutěžení začalo až nočním přejezdem Pyrenejí, kde byl první sníh a také poté ve Francii první zpoždění. Konec hvězdicové jízdy se však nezadržitelně blížil a posádka, využívající k navigaci a měření pouze historicky používané mechanické tripmastery Halda a dvojici ruských stopek, mapu a poznámky, se tak po 3 dnech ráno 29. ledna setkala s celým startovním polem a úspěšně dojela do Monaka.

Od této doby jediná česká posádka ve startovním poli, jelikož druzí zástupci Michal Sum a Jaroslav Mikulenka s BMW 2002 Ti, startující z Varšavy, sice do Monte Carla dojeli, ale vinou špatné navigace nemohli dále pokračovat.

Startovní pole nyní čítalo 304 aut a bylo nabito slavnými vozy i jezdci. V rámci výročí Renaultu byly nasazeny vozy Renault 4, za volantem prvního seděl slavný francouzský jezdec Jean Ragnotti. K dalším zajímavým jménům patřili další Francouz Bruno Saby nebo Belgičané Marc Van Dalen, nyní šéf týmu Kronos Racing, a bývalý jezdec týmu Škoda Motorsport Bruno Thiry.

Již v Monaku se ukázal start se Škodou 130 RS v barvách Monte Carlo 1977 jako dobrá volba. Jediná škodovka ve startovním poli vzbuzovala velkou pozornost diváků, vždyť to auto opravdu vypadalo, jako by byl leden 1977 a start slavného 45. ročníku Monte. Autentických vozů bylo na startu pramálo a jihočeské škodovky si všiml i Belgičan Freddy Loix, který tým navštívil a vyzkoušel si i posez. Sám stotřicítku dobře zná ze startů v Belgii a popřál posádce Mach – Bláha šťastné kilometry.

Že budou potřeba, přesvědčili se i hned v první etapě rallye z Monaka do Valence, ve které na zasněžených rychlostních zkouškách, tentokrát využívaných pro zkoušky pravidelnosti (regularity test – RT) odstoupilo mnoho soupeřů. Naštěstí škodovku vždy udržely na silnici protektory PNEU VRANÍK s dezénem Everest a přípravou na použití hrotů. Díky instalaci druhého topení posádka zvládla i opravdu zimní podmínky. Ve Valence historická soutěžní auta po 9 dnech nahradila ta současná z 79. ročníku Rallye Monte Carlo.

První únorový den si vyjeli po trase současného Monte Carla, když celkem 3 ze 4 ertet (RT) se jelo po stejné trase. „Na mnoha místech byla ještě vygumovaná místa z Rallye Monte Carlo, což opět dokresluje atmosféru, která panovala na této etapě. My jsme se konečně dostali do správného tempa, protože povrch trati byl suchý a místy mokrý. Přesto jsme jeli stále zimní pneumatiky Pneu Vraník s dezénem Everest , což sice nebyla nejlepší volba, ale nechtěli jsme prokaučovat …„ komentoval druhou soutěžní etapu Karel Mach.

Poslední soutěžní den byl rozdělen na dvě části, nejdříve na návrat z Valence do Monaka s dvěmi ertetami a noční noc dlouhých ohňů po známých rychlostních zkouškách včetně Col de Turini. V Monaku i po celé trase byl o Škodu 130 RS opět velký zájem. Škodovka budila takovou pozornost, že si ji všiml i sám monacký princ Albert II, který se s posádkou setkal v cíli 13. ertety. Škodovka se mu moc líbila a tento zážitek jen umocnil zájem fanoušků během rallye.

„Poslední etapa byla nejtěžší částí celé soutěže. Byla náročná jak na stále se měnící podmínky na trati, tak na navigaci nebo například na správnou volbu pneumatik. Ledoví špioni zmapovali dvě ze tří ertet, takže jsme dokonale věděli, na jakém povrchu pojedeme. Nedostali se jen na prostřední „ertetu“ závěrečné etapy, kvůli zdržení špionů v baru na Col de Turini. Na této „ertetě“ jsme ale měli největší krizovku za celé Monte. Na zledovatělé silnici jsme jen o milimetry minuli za zatáčkou stojící BMW, které stálo napříč a nad propastí, byla to opravdu klika,“ emotivně zhodnotil poslední část Karel Mach. Po úspěšném dojezdu do cíle v Monaku posádku Karel Mach a Jan Bláha z ČK motorsport čekalo jen šampaňské na rampě a závěrečný slavnostní galavečer.

A co dodat nakonec? „Splnili jsme si velký klukovský sen, sjet si legendární Rallye Monte Carlo ještě v klasickém formátu s hvězdicovou jízdou. Uspěli jsme v nejtěžší trase z Maroka dlouhé více než 4000 kilometrů a nasáli tím tak jinou atmosféru, kterou zažívaly posádky z roku 1971. Naše Škoda 130 RS byla výbornou volbou, až na několik problémů s únikem oleje a výměnu akumulátoru byla zcela spolehlivá. Jako jediná a s atraktivním autentickým designem ve startovním poli vzbuzovala neobyčejný zájem, který vyústil v návštěvy Freddyho Loixe či monackého prince Alberta II. Jsme v cíli 14. Rallye Monte Carlo Historique. Tentokrát opravdu platí: není důležité zvítězit, ale zúčastnit se!“ uzavřel v cíli účast Karel Mach.

A spolujezdec Jan Bláha: „Stal jsem se závodníkem a splnil si sen, který stál za to. Pokud se na tuto krásnou soutěž ještě někdy postavíme, nebudeme již trpět nováčkovskou daní. Jedná se o soutěž pravidelnosti historických aut a tak jsme ji také hned po startu pojali. V autě žádné vymoženosti moderní techniky! Nakonec nám v autě nešly ani tripmastery Halda, protože se překroutil bovden. Ale necukli jsme a dál jeli jen podle tachometru, u pumpy zakoupené mapy a dvojici mechanických stopek. Problémem ale potom je už třeba odečítání vzdálenosti na sněhu, kde se mechanickým přístrojům nedá věřit, vždyť jsme mnoho metrů a kilometrů „prohrabali“. Pro úspěch v pořadí by bylo nutno využívat GPS a moderní techniku, ale tu jsme vždy úmyslně nechali doprovodu,“ zakončil Honza.


Spatření cílové rampy v Monaku však není jen zásluhou Karla a Honzy, ale také celého realizačního týmu, který se podílel na přípravě před startem i pomáhal při vlastní soutěži. Vyjmenujme zejména (ostatní najdete na našem webu) :

Doprovodný tým: Jirka Trojan, Honza Froněk st., Jirka Kubele,
Zázemí a příprava v ČB: Jarda a Tomáš Marchalovi, Franta Soukup,
SAHARA Unit (Michal Pavlíček, Jindra Kunc, pan Pícha a pan Džbánek),
dispečink ČB: Petr Šedivý,
www.ckmotorsport.cz: Dalin Benych,
dispečink ČK: Luboš Šalát.

Zvláštní poděkování patří ing. Stanislavu Minaříkovi a Michelu Ferrymu za umožnění startu v RMCh s číslem 44.

A sponzorům:
JOUZA s.r.o., BENTEX-elektro s.r.o., EDIKT, PNEU Vraník, CASTROL, KS elektro s.r.o., PJ tech s.r.o., Autolakovna BBO, PePeem, Ellex Č. Budějovice