Napsali o nás: Bláha s Machem se chystají na Rally
21.1.2011
To jsou nápady, spráskla by starostlivá maminka či babička ruce. V lednu do Maroka, odtud do Monte Carla a ještě závodit. To je cíl dvou Jihočechů.
Cesta za dobrodružstvím. I tak lze nazvat počin dvojice velkých motoristických fanoušků Karla Macha a Jana Bláhy z jihu Čech. V lednu se oba přední a dlouholetí organizátoři Rallye Český Krumlov vydají na Rallye Monte Carlo Historique. Pojedou s vozem Škoda 130 RS. Závod odstartuje pět dní po skončení 79. ročníku Rallye Monte Carlo.
Když dobrodružství, tak opravdu pořádné. Soutěž se totiž jede ve formátu, v kterém začínala psát svoji historii. Posádky nejdříve musejí odjet takzvanou hvězdicovou jízdu. Vyberou si jedno z určených měst, odkud vyjedou do Monte Carla. Teprve potom budou moci všichni závodit na legendárních rychlostních zkouškách v okolí monackého knížectví.
Letos se bude pro historickou rallye startovat z Varšavy, Barcelony, Marakéše, Glasgowa a Remeše. Mach s Bláhou si za místo svého startu vybrali marocký Marakéš. „Řekli jsme si, že když do toho půjdeme, tak ať to opravdu stojí za to. Z Maroka je to jedna z nejtěžších variant celé hvězdicové jízdy,“ ví dobře Jan Bláha.
Rallye Monte Carlo Historique se pojede počtrnácté. Celkem na posádku čeká přes 4 000 kilometrů. Jen 2 660 kilometrů je to z Marakéše do Monte Carla.
Z marockého města se startovalo naposledy v roce 1971 a vybral si ho tehdy například hodně silný tovární tým Renault Alpine. Odjet takový kus cesty v závodním voze a se závodními sedačkami, které příliš pohodlí nenabízí, to je kus dobrodružství.
Za volantem se bude Bláha s Machem střídat. „Bez toho by to nešlo. Je to ohromná porce kilometrů,“ konstatoval Bláha. Do Maroka se Jihočeši vydají v polovině ledna. K dispozici budou mít dva obytné vozy, které jim budou dělat asistenci.
V Monte Carlu počítají i se spoluprací s další tuzemskou posádkou Michal Sum – Jaroslav Mikulenka. Ti si ovšem za svůj start zvolili Varšavu. „Podle našich startovních pozic uvidíme, do jaké míry budeme mít možnost pomoci,“ přemítal Jan Bláha.
Monte Carlo je v automobilových soutěžích pojmem. Začátkem příštího roku uběhne sto let od doby, kdy se legendární rallye jela poprvé.
Trať rallye vede také přes slavný průsek Col de Turini. Po dlouhé hvězdicové jízdě na posádky čekají hned čtyři etapy v okolí Monte Carla. Končit se bude tradiční „nocí dlouhých nožů“, náročnou noční etapou. „Nejede se klasicky na čas jako v současných soutěžích. Jde o jakousi jízdu pravidelnosti s mnoha časovými kontrolami,“ upřesnil Bláha. „K jejich včasnému průjezdu však musíte být hodně rychlí.“
Jejich vůz Škoda 130 RS prošel pečlivou přípravou. Za sebou má letošní Rallye legend, kde s ním jezdec z Katovic Jiří Trojan dokázal zvítězit ve své třídě.
„Povezeme s sebou i náhradní motor. Nesmíme nic podcenit, protože by mohla veškerá snaha a práce jinak přijít vniveč,“ předsevzali si Bláha a Mach. Jde také o repliku úpravy. Ve stejných barvách startoval v roce 1977 v Monte Carlu posádka Milan Zapadlo – Jiří Motal.
Na startu Rallye Monte Carlo Historique bude za pár týdnů v Monte Carlu i vítěz z roku 1967 Rauno Aaltonen z Finska, který pojede s vozem Mini Cooper. Se stejným tehdy vyhrál.
K dalším zajímavým jménům patří Francouz Bruno Saby nebo Belgičané Marc Van Dalen, nyní šéf týmu Kronos Racing, a bývalý jezdec týmu Škoda Motorsport Bruno Thiry.
„Je to samozřejmě čest stát na startu vedle takových osobností motorsportu. Například Aaltonen jede ze stejného města jako my,“ těší se Jan Bláha.
Petr Šulčík, MF Dnes, 18. prosince 2010