Honzík Pícha se zařadil mezi špičku

31.12.2015

Závěr roku vždy bývá časem bilancování. Nejinak tomu je u dvanáctiletého motokáristy Jana Píchy, který se v roce 2015 zúčastnil kromě kompletního seriálu Mistrovství České republiky v kartingu i Poháru Autoklubu České republiky. Ve třídě Mini 60 obsadil jezdec ČK motorsportu v národním šampionátu osmou příčku, mezi účastníky pohárových závodů vybojoval skvělé stříbro.

Závěr roku vždy bývá časem bilancování. Nejinak tomu je u dvanáctiletého motokáristy Jana Píchy, který se v roce 2015 zúčastnil kromě kompletního seriálu Mistrovství České republiky v kartingu i Poháru Autoklubu České republiky. Ve třídě Mini 60 obsadil jezdec ČK motorsportu v národním šampionátu osmou příčku, mezi účastníky pohárových závodů vybojoval skvělé stříbro.

O první polovině sezony byla řeč v červencovém hodnocení, nyní se tedy pojďme věnovat závodům konaným o letních prázdninách a v průběhu podzimu.

Pohárová jízda na stupně vítězů

Honzíkovi Píchovi pšenka kvetla především v Poháru AČR. Při třetím podniku šampionátu v Chebu vyhrál nejrychlejším časem v posledním kole o jedinou setinu sekundy trénink, v bodovaných finálových jízdách pak skončil třetí a druhý a povedený víkend završil celkovou bronzovou příčkou za svými největšími rivaly Danem Skočdopolem a Terezou Bábíčkovou.

Průběžně vedoucí jezdec poháru byl vidět také o třetím srpnovém víkendu v Sosnové. Páté místo v měřeném tréninku na rychlé trati pro Píchu juniora znamenalo nutnost využít každou šanci na předjetí, aby se propracoval do popředí nedělních jízd. Vždyť prvních devět jezdců se srovnalo do necelé sekundy… Po páté a třetí příčce ve finálových jízdách obsadil člen týmu ČK motorsport v superfinále, zejména pak po dramatickém souboji pěti závodníků v poslední zatáčce, cenné druhé místo za Janem Wagenknechtem.

Jako trénink před velkým finále Honzík absolvoval závod Moravského poháru v rakouském Brucku. Nešlo o výsledek, nýbrž jen o trénink a vyzkoušení několika úprav na technice. Testovaly se mimo jiné nově povolené pneumatiky Vega, které však oproti standardní značce Mojo neprokázaly jednoznačnou výhodu.

„I k takovým vysoce sofistikovaným způsobům přípravy vedou chybná rozhodnutí Federace automobilového sportu, protože připuštění více výrobců pneumatik pro dětskou kategorii jde jasně proti logice udržet náklady na závodění na přiměřené úrovni a nemá obdoby nikde v podobných seriálech v České republice i v zahraničí,“ kroutí hlavou Jan Pícha senior, jenž svého syna sportovní kariérou zodpovědně provází.

O titulu se v závěrečném závodě, který se konal ve Vysokém Mýtě, mělo rozhodnout mezi trojicí Bábíčková – Wagenknecht – Pícha. Po třetím místě v tréninku měl posledně jmenovaný nakročeno k celkovému prvenství, jenže ve finálových jízdách Honzík skončil v nejnabitějším startovním poli sezony, obohaceném o několik rychlých jezdců z jiných tříd, na pátém, třetím a nakonec pátém místě. Vzhledem ke škrtání třech nejhorších bodových zisků Jan Pícha obsadil konečnou stříbrnou pozici za Terezou Bábíčkovou a před Janem Wagenknechtem.

„Je to pro mě super úspěch. Před začátkem sezony jsem to vůbec nečekal, byl bych rád i za třetí místo. Mám radost, že se mi při první pořádné sezoně v kategorii Mini 60 podařilo jezdit vyrovnaně se špičkou, která bojuje skutečně o každý centimetr trati,“ usmíval se úspěšný závodník.

V republikovém šampionátu sbíral zkušenosti

Seriál Mistrovství ČR se jede na stejných tratích jako pohár a konkurence je také víceméně totožná. Letos se ale Honzíkovi dařilo v těchto závodech méně, než by si přál. Kombinací jezdeckých chyb a technických závad se mu nepovedly měřené tréninky na mokrém povrchu v Chebu a Písku.

„Ani skvělé třetí místo v superfinále druhého závodu ve Vysokém Mýtě nemohly vykompenzovat horší výsledky ostatních závodů, protože přes veškerou snahu se ve vyrovnané konkurenci nelze z chvostu startovního roštu prodrat v závodech na osm až deset kol výše než do druhé poloviny první desítky,“ vysvětluje Jan Pícha starší.

O posledním prázdninovém víkendu začal Pícha v Sosnové výborným tréninkem, bohužel při závodech tomu bylo jinak. Nejdříve při útoku na bronz v závěru první finálové jízdy měl nezaviněnou kolizi s Terezou Bábíčkovou, takže oba dojeli na chvostu. Tereza se mu za tuto situaci pak asi „odměnila“ vystřelením z tratě na začátku druhé jízdy, když byl Honzík na skvělém druhém místě a vypadalo to na velmi hezký výsledek. Diskvalifikace soupeřky už bohužel ztracené body nenahradila. Kolize s budoucím mistrem v této třídě Danem Skočdopolem v superfinále udělala za nepovedeným vystoupením opravdu pořádně černou tečku.

Finále Mistrovství ČR ve Vysokém Mýtě, to byl opět víkend plný dramatických okamžiků. Kvalitní přípravu a dobré volné tréninky Honzík nedokázal zúročit v lepší než šesté místo v sobotním „měřáku“. První jízdu poté dokončil na sedmé pozici, ale lepší startovní pozici na vnitřní straně dráhy ve druhé jízdě zužitkoval k útoku na čelní pozice, z čehož bylo výborné druhé místo v cíli. Superfinále bylo plné skvělých soubojů na osmičlenné špičce – a Honzík dojel pátý.

Jan Pícha junior v celkovém hodnocení šampionátu obsadil osmou příčku, přesto jej druhá sezona v Mini 60 definitivně posunula do špičky této kategorie a znamenala další neocenitelné zkušenosti. Důležité byly v závěru sezony také pokroky na straně techniky.

„Tradičně vynikající podvozek z prachatického MS Kartu byl na poslední závody ve Vysokém Mýtě osazen namísto osvědčeného, generačně však tři roky starého, motoru IAME Parilla nejmodernějším agregátem od dalšího italského výrobce TM,“ říká tatínek úspěšného závodníka.

Celý paket podvozek, motor a vlastně i jezdec byl „naladěn“ trenérem a mechanikem přípravce Sport Bohemia Karts Josefem Bodurkem na špičkovou úroveň a výsledky v našlapané konkurenci ukázaly, že všichni udělali pro úspěch více než maximum. Díky práci a výsledkům „Bódi“ s Honzíkem je úspěšný závěr roku motivací pro další sezonu v Mini 60. Fyzická i technická příprava na následující sezonu 2016 už běží naplno!

„Díky všem za podporu, rodinám, členům týmu stejně jako partnerům a fanouškům, kterých bychom rádi na motokárových tratích viděli v budoucnu stále více,“ vzkazují závěrem otec se synem Píchovi.

Napsal a foto Pavel Kacerovský, ČK motorsport
Foto: Lenka Píchová