Další etapy ve znamení týmového souboje

3.2.2012

Po vysilující hvězdicové jízdě 15. Rallye Monte-Carlo Historique měly všechny posádky zasloužený odpočinek v Monte Carlu před rozhodujícími dny soutěže, ve kterých se po zrušení první „ertety“ odehrají všechny testy jízdy pravidelnosti. Mimo jiné čerstvé informace z dnešní etapy naleznete v této informaci.

Po vysilující hvězdicové jízdě 15. Rallye Monte-Carlo Historique měly všechny posádky zasloužený odpočinek v Monte Carlu před rozhodujícími dny soutěže, ve kterých se po zrušení první „ertety“ odehrají všechny testy jízdy pravidelnosti.


Jako první přišla na řadu ve středu 1. února klasifikační etapa vedoucí s Monaka do města Valence, které je považováno za severní bránu historické oblasti Provence. Na 529 kilometrů dlouhé trase byly zařazeny čtyři testy pravidelnosti, vedoucí po trasách současných i minulých rychlostních legendární soutěže. Počasí bylo ideální, slunečné, po mrazivé noci čerstvý a vlhký sníh přituhnul, takže se vyšších polohách všech rychlostních zkoušek se jelo na sněhu s velmi významně zastoupenými ledovými plotnami. Prostě konečně klasické „Monte“ a konečně se začalo skutečně soutěžit.


První středeční „erteta“ z Le Mas do Les Quatre Chemins vyšla z našich nejlépe posádce Mach – Bláha, jedoucí s jejich Škodou 130 RS, která si vybudovala nepatrný náskok na své kolegy. Horké chvilky zažil navigátor ve Škodě 130 RS Honza Bláha, hned na následujícím testu pravidelnosti, když poslal jezdce Karla Macha špatným směrem a posádka zabloudila. K celé věci pak sám dodal: „Bohužel jsme odbočili o zatáčku dříve a následně zabloudili. Z našeho bloudění tak vznikla výrazná časová ztráta a z toho plynoucí propad v průběžném pořadí …“ V interním týmovém souboji tak šla do vedení druhá posádka, kterou tvoří Stanislav Kopt a Vlasta Bidelnica. I tato posádka modro-žluté Škody 1000 MB byla spokojena a jízdu na sněhu a ledu si pochvalovala.


V posledních testech pravidelnosti před večerním příjezdem do Valence, z Chichilianne do Les Nonières a z La Cime du Mas do Col de Gaudissant Kopt s Bidelnicou svůj náskok na kolegy ještě mírně navýšili i díky penalizaci 2 100 bodů, kterou si Mach s Bláhou připsali na své konto a den ukončili na 196. pozici se ztrátou 29 459 bodů na vedoucího Francouze Coppolu, jedoucího s vozem Alpine Renault A310. Stanislav Kopt s Vlastou Bidelnicou šli spát na 149. místě se ztrátou 16 762 bodů, což při jejich premiérovém startu byl výborný výsledek, vzhledem k 236 klasifikovaným posádkám.


Horkou chvilku na trase zažila posádka Škody 130 RS, která v jedné zatáčce potkala rozjetý vůz Taxi, který jen těsně minula. Celou situaci ještě vysvětlil Karel Mach: „Jedeme v běžném provozu, a to přináší svá úskalí. Dnes jsme za zatáčkou potkali rozjetý vůz Taxi a minuli jsme ho takovým způsobem, že mezi ním a námi zbývaly jen milimetry! My i on jsme měli velké štěstí, kdyby byla silnice jen o 20 cm užší, potkali bychom se čelně. Naštěstí pokračujeme v soutěži dál.“


Čtvrtek patřil společné etapě Valence – Valence. Na okruhu dlouhém zhruba 320 kilometrů čekaly soutěžící čtyři testy pravidelnosti, Saint-Pierreville – Antraigues, Burzet – Dornas, Col de Freydaparet – Col du Buisson, Lamastre – Bif. D269/D219, vedoucí valnou většinou po známých úsecích rychlostních zkoušek Rallye Monte-Carlo. Posádka Karel Mach a Honza Bláha začala se svou Škodou 130 RS stahovat ztrátu ze středeční etapy. Nutno napsat, že pilot Škody 1000 MB Stanislav Kopt nastupoval do etapy mírně hendikepován zdravotní problémy. I na tuto variantu je tým připraven a léčebné metody popisuje navigátor a týmový lékař v jedné osobě Honza Bláha: „Standovi jsme naordinovali antibiotika. Doufáme, že mu pomohou, protože v rámci fair play si své případné vítězství v našem týmovém souboji musí vybojovat přímo na trati :-)“. Etapa se opět odjela pod sněhem a ledem, který před čtrnácti dny chyběl. „Dnešní „ertety“ byly opět pod sněhem a ledem. Navíc přibyli diváci, kteří se přišli podívat na posádky startující v Rallye Monte-Carlo Historique a vytvářeli tak skvělou atmosféru. Na asfaltových přejezdech nám vypadávají hřeby ze zimních pneumatik, které nám pak chybějí na sněhových testech,“ komentoval pilot Škody 130 RS Karel Mach. Posádka přenocovala na 183. místě, dosavadní lídr týmu Stanislav Kopt na 175. místě, ale jeho náskok na kolegy se ztenčil na 5 790 bodů.


Po spoustě kilometrů, které mají obě škodovky za sebou, se začínají objevovat další drobné závady a z útrob obou vozů se ozývají roztodivné zvuky. „Řešili jsme upadlé šrouby, které drží karburátory. Zřejmě se již poškodily při dálničním přesunu z Varšavy. Závada je provizorně opravená, tak doufáme, že to vydrží až do cíle. U Standovi „tisícovky“ začíná zřejmě odcházet spojkové ložisko, tak nám držte palce, ať dorazíme až do cíle soutěže,“ dodává Karel Mach.


Pátek byl rozdělen na dvě části, když nejdříve posádky čekal při společné 415 kilometrů dlouhé etapě návrat do Monaka s naplánovanými třemi „ertetami“ po trasách Saint-Nazaize-le-Désert – La Motte-Chalacon a La Tour-sur-Tinée – Utelle, mezi které byla vložena náhradní za první zrušenou. Paradoxně však díky kompletně ledové trase na 9. kilometru úseku došlo k zablokování silnice a pro nesjízdnost tak pořadatelé zrušili v pořadí jedenáctý test, poslední před návratem do Monaka.


Hned v úvodu se dostala v pomyslném týmovém souboji na první příčku posádka Škody 130 RS Karel Mach a Honza Bláha, kterým se povedl zvláště předposlední, mimořádně vložený test, na kterém na úzkém a klikatém desetikilometrovém úseku obsadili skvělé 80. místo a do finále odstartují ze 177. pozice.


Zato Stanislav Kopt s Vlastou Bidelnicou zažili zklamání díky technické závadě. Ještě v úvodu, když doháněli čas, trefili obrubník a poškodili si nápravu jejich Škody 1000 MB, na trase první ranní „ertety“ museli spravovat, čímž nabrali poměrně velkou bodovou ztrátu. Z důvodu poruchy vynechali další test pravidelnost, což však znamenalo další penalizace 30000 bodů, naštěstí ten poslední byl zrušen. Nejkratší cestou zamířili do Monaka, aby si svůj vůz dali dohromady před závěrečnou finálovou etapou. Kromě opravy nápravy došlo i na načatou spojku a výměnu spojkového válce.


V podvečer se tedy naše posádky opět sešly v uzavřeném parkovišti u nábřeží Monte Carla a po odpočinku na hotelu je již čeká finálová 247 kilometrů dlouhá etapa z Monaka zpět do Monaka, známá „Noc dlouhých ohňů“ se třemi „ertetami“ i s průjezdem legendárním průsmykem Col de Turini ležícího v nadmořské výšce 1607 m, který tentokrát bude pod sněhem a ledem, stejně jako následující „ertety“.


Luboš Šalát