15. RMC Historique – hvězdicová jízda

1.2.2012

Celkem 291 posádek odstartovalo z 6 evropských velkoměst do hvězdicové jízdy letošního 15. ročníku Rallye Monte Carlo Historique a mezi nimi i dvojice reprezentující tým ČK motorsport. Se startovním číslem 163 se na start v polském hlavním městě Varšavě postavili Karel Mach s Janem Bláhou … Více v následujícím shrnutí hvězdicové jízdy.

Celkem 291 posádek odstartovalo z 6 evropských velkoměst do hvězdicové jízdy letošního 15. ročníku Rallye Monte Carlo Historique a mezi nimi i dvojice reprezentující tým ČK motorsport. Se startovním číslem 163 se na start v polském hlavním městě Varšavě postavili Karel Mach s Janem Bláhou s jejich osvědčenou Škodou 130 RS vyvedenou v barvách továrního týmu Škoda pro Monte Carlo 1977. Ti nastupovali již se zkušenostmi z loňského ročníku, zato mezi nováčky se zařadili Stanislav Kopt s Vlastimilem Bidelnicou, kteří zvolili Škodu 1000 MB z roku 1968 v modrožluté livreji, která veze číslo 166.


Protože polskou část čekalo v ideálním případě rekordních 2355 kilometrů do cíle hvězdicové jízdy v Monaku, start proběhl stejně jako v Oslu a Glasgow již v neděli 29. ledna. Po třinácté hodině tedy odstartovaly obě naše posádky z polského hlavního města, mezi startéry byli i legendy soutěžního sportu Švéd Björn Waldegard či domácí Sobieslaw Zasada, a vydaly se vstříc prvním kilometrům 15. Rallye Monte-Carlo Historique 2012. Vůbec první porcí bylo více než 700 kilometrů do německých Drážďan a jak je na této soutěži zvykem, na rozjezd bylo dostatek času. A tak byl první jezdec Karel Mach celkem spokojen: „Zatím vše funguje tak, jak má. Stav polských silnic a dopravní značení nás však dokonale prověřilo. Vypadá to, jako bychom jeli pořád po nedokončeném staveništi…“ Po noci strávené v hotelu, poslední na několik dní, vystartovaly obě naše posádky v pondělí ráno vstříc dalším více než 1500 kilometrům do Sospelu. Nejdříve je však čekal německý Bad Homburk ležící nedaleko Frankfurtu nad Mohanem, kde se k varšavské větvi hvězdicové jízdy připojili startující z Osla. To již měly obě naše posádky za sebou první bloudění při objíždění uzavřené dálnice kvůli havárii a Stanislav Kopt s Vlastou Bidelnicou jedoucí se Škodou 1000 MB již jeden pozdní příjezd do časové kontroly, dle slov Karla Macha si tak na úvod vybrali „nováčkovskou“ daň na této dlouhé soutěži.


Nepříjemností se v tuto chvíli stala technická závada doprovodné dodávky, která zůstala stát u Eisenachu. Druhé doprovodné auto se muselo vrátit 200 kilometrů pro pár základních náhradních dílů a zimní kola. Oba soutěžní vozy totiž jely na jedné sadě zimních pneumatik již od startu ve Varšavě a nyní po Bad Homburku je čekala těžká noc na nonstop trase přes Champagnole, Annecy-le-Vieux a Barcelonnette, kam měly soutěžící dorazit v úterý dopoledne a odtud již celé spojené startovní pole pokračovat do Sospelu a přes první „ertetu“ (pozn: RT- Regularity test, test pravidelnosti) do Monaka. Jak se brzy ukázalo, díky čerstvým přívalům sněhu ve francouzských Alpách byl doprovod velmi důležitý. Nejen že u Škody 130 RS Karla Macha došlo k poruše stěračů, ale loňské zimní pneumatiky Vraník bez hřebů již také nebyly ideální volbou. V Champagnole se sice naše posádky setkaly se svým obytným vozem, který vynechával Polsko a Německo, absenci velkého doprovodu však pociťovaly citelně.


Již od německých hranic začalo hustě pršet a sněžit. Počasí směrem dál k Alpám se stále zhoršovalo a většina silnic byla pod sněhem a ledem, ke všemu se přidala i tma a později i únava. A výstižný komentář Karla Macha „Očistec! Nevím jaké lepší slovo použít. Sníh a led ztěžují už tak dost těžkou soutěž. Takovéhle zimní podmínky tady prý dlouho nikdo nepamatuje. Jedeme stejně jako loni jen s mapou a stopkami bez využití moderní navigační techniky. Navíc se nám porouchaly stěrače. Bohužel závada nastala v samotném mechanismu a u naší Škodovky je těžko opravitelná. Podařilo se nám nakonec zprovoznit alespoň jeden stěrač, ale moc toho nevidíme.“ Pořadatelé byli nakonec nuceni z důvodu nepříznivých klimatických podmínek zrušit první „ertetu“ na známém úseku rychlostní zkoušky Rallye Monte-Carlo z městečka Sospel do obce Lucéram a soutěžící dostali čas na dojetí do cíle hvězdicové jízdy v Monaku do úterního večera.


Posádka Karel Mach a Honza Bláha celou trasu i s Regularity testem absolvovala, nabrala přitom však velké zpoždění. „Místy jsme toho moc neviděli, zvláště za sněžení, díky větru se vytvářely závěje, lepší to nebylo ani přes den. Asi třikrát jsme dojeli pluh a táhli se za ním třicítkou, objížděli jsme uvízlé autobusy, takže jsme nabírali po celou cestu zpoždění. Na konci trasy ertety ve sjezdu jsme měli štěstí, že nás upozornila havarovaná posádka, i tak jsme se sklouzli. Jejich Volvo bylo ve 40 metrové rokli a bez nich bychom ledové místo sežrali i my. To všechno jen na zimním obutí bez hřebů,“ doplnil unavený spolujezdec Honza Bláha.


Těžké podmínky podtrhují i fakt, že se Stanislav Kopt s Vlastou Bidelnicou, jedoucí se Škodou 1000 MB s předvěstí možného překročení časového limitu, rozhodli jet z francouzského Grenoblu přímo do Monaka a s hrozbou penalizace vynechat několik časových kontrol i první „Regularity test“. Nakonec se ukázalo, že ten byl pořadateli zrušen a tím i valná většina penalizací za pozdní příjezdy do časových kontrol.


V úterý v podvečer se tedy obě naše posádky po 30 hodinovém maratónu setkaly v Monaku. Na společné večeři se sešly všechny tři české posádky včetně Františka Váhaly a Petra Hanke, kteří startují s vozem Mini Cooper a do hvězdicové jízdy odstartovali v Turíně.


Další etapou pro všechny účastníky 15. Rallye Monte Carlo Historique bude středeční 529 kilometrů dlouhá klasifikační etapa z Monaka do Valence s několika „ertetami“ na známých i již zapomenutých trasách rychlostních zkoušek Rallye Monte-Carlo. Do Monaka dorazila už i doprovodná dodávka, takže tým je plně kompletní, včetně podpůrné posádky letos nazvané „Eskymo team“ a obě Škodovky vyrazí již na kolech s hřeby.


Luboš Šalát