Zpravodaj ÚAMK ČR: Mach opět ve stopách Ogiera
27.1.2017 TeamLetos vyráží jihočeská posádka Karel Mach a Jan Bláha z českokrumlovského a českobudějovického klubu ÚAMK do 20. ročníku Rallye Monte Carlo historických vozidel potřetí ve stopách Francouze Sébastiena Ogiera. Ten s Fordem Fiesta WRC vyhrál v neděli už počtvrté za sebou klasickou Rallye Monte Carlo, úvodní podnik seriálu mistrovství světa.
V roce 2015 Češi Rallye Monte Carlo Historique vynechali. Sehraná dvojice Mach-Bláha startuje v barvách týmu ČK motorsport s automobilem Škoda 130 RS. Ten je věrnou replikou stroje, s nímž v roce 1977 skončili Milan Zapadlo a Jiří Motal při Rallye Monte Carlo patnáctí absolutně a stříbrní ve třídě hned za Václavem Blahnou s Lubislavem Hlávkou v téže technice, přezdívané „Porsche z Východu“.
S týdenním předstihem připomněli čtyřicáté výročí velkého úspěchu škodovky také Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem, kteří na úvod nové sezony skončili ve Francii před týdnem absolutně osmí.
Zamával i starosta
K pátečnímu startu hvězdicové jízdy do Monaka vyrazil Mach ve středu večer z Kaplice, kde se s jezdcem přišel rozloučit také místní starosta Pavel Talíř. Po cestě pak pilot přibral v Českých Budějovicích navigátora Bláhu a krátký spánek si posádka spolu s mechaniky Marcelem Tučkem a Janem Froňkem dopřála až před Frankfurtem nad Mohanem, pár kilometrů od Bad Homburgu.
Přejímky
Čtvrtečnímu programu dominovala administrativní a technická přejímka. Mezi nimi si našel Karel Mach chvilku času, aby do telefonu sdělil: „Historickou Rallye Monte Carlo máme moc rádi, víc než na výsledku nám ale záleží na tom, abychom si to několikadenní dobrodružství opravdu užili.“ Teď už má ÚAMK dvojice startovní číslo 195 na své Škodě 130 RS a je zařazena do skupiny účastníků s nejvyšším rychlostním průměrem. Slavnou čtyřiačtyřicítkou z roku 1977 museli mechanici z kapoty sloupnout.
Spolehlivější stěrače
Loni se z jejich stotřicítky chvíli dokonce kouřilo. „Spálil se motorek stěračů, tak jsme museli jet bez nich. Proto jsme letos použili modernější díl, snad víc vydrží. Doufám, že se nebude muset Honza z auta vyklánět, aby sám stíral přední sklo…,“ zažertoval Mach a dodal: „Příprava na každý ročník zabere několik měsíců usilovné práce. Musíme se seznámit s podklady soutěže a důkladně připravit auto. Nainstalovali jsme konečně tripmaster ke kontrole průměrné rychlosti. Loni jsme byli jedni z mála, kteří si vystačili bez něj.“
Parťák z posádky Bláha se připojil: „Já se našemu startu pokaždé věnuju průběžně celý rok. Nic nesmíme podcenit, abychom soutěž pravidelnosti dokončili sami zdraví a auto šest dnů vydrželo.“
Letos v bílém
Před rokem všechny startující šokovalo, že při rallye nepotkali vločku sněhu. Letos je situace více zimní. „Po celé trati nebude sníh nebo led ani letos, ale podle posledních zpráv, na některých úsecích nechybí,“ předpokládá Mach.
Celkem posádku čeká nějakých 2700 kilometrů. Při hvězdicové jízdě v pátek a v sobotu z Bad Homburgu do Monaka by jich měli urazit 1242, pokud nikde po cestě nezabloudí. Minout nesmí žádnou ze sedmi časových kontrol. Kromě toho čeká všechny účastníky v Saint André Les Alpes dvacetiminutová technická přestávka. „Kdepak, na auto mít čas nebudeme. Pořadatelé nám namontují GPS, aby nás měli celou dobu pod kontrolou,“ uzavírá Karel Mach z ÚAMK Automotoklubu Rallye Český Krumlov.
Po instalaci dohlížejícího systému následuje v sobotu hned první 16kilometrový test pravidelnosti v okolí Entrevauxu a po něm už jen přejezd do uzavřeného parkoviště v Monaku, kde úvodní dvoudenní „koncentrační“ etapa končí. Ta finálová noční se dvěma zkouškami povede přes atraktivní průsmyk Col de Turini. Historické vozy budou šplhat z úterý 31. ledna na středu 1. února až do výšky 1607 metrů nad mořem.
Čtyři „ostré“ etapy měří celkem 1448 kilometrů.
Program české posádky při 20. Rallye Monte Carlo Historique 2017
Čtvrtek 26. ledna | Administrativní a technická přejímka v Bad Homburgu |
Pátek 27. ledna | Start hvězdicové jízdy z Bad Homburgu 1242 km |
Sobota 28. ledna | Cíl hvězdicové jízdy v Monaku a předtím 1. test pravidelnosti (TP) |
Neděle 29. ledna | 1. etapa: Monako – Valence 478 km se 4 TP |
Pondělí 30. ledna | 2. etapa: Valence – Valence 330 km se 4 TP |
Úterý 31. ledna | 3. etapa: Valence – Monako 478 km se 3 TP |
Úterý / středa 31. ledna / 1. února | 4. etapa: Monako – Col de Turini – Monako 162 km se 2 TP |
Text: Jan Doležal, ÚAMK ČR
Foto: Pavel Kacerovský a archiv týmu ČK motorsport